S němým úžasem sleduji, jak se v televizi a rádiích v poslední době zcela běžně objevuje reklama na různé dotační projekty, garantované českým státem a Evropskou unií. Připadá nám už opravdu normální, že stát propaguje i v nejdražších reklamních časech sám sebe za peníze, které nám předtím vytáhnul formou daní z peněženky?
Možná jsou pro občany stát a Evropská unie velmi daleko a souvislosti velkých peněz, se kterými nakládají, jen hrou velkých čísel. Možná se někomu může zdát, že propagace operačních programů nebo třeba českých úřadů práce je dobrá věc. Vždyť taková reklama pomáhá, ne? Milion sem, miliarda tam…
Konkrétně třeba „Operační program Výzkum a vývoj pro inovace“, na který běží v současnosti zmiňovaná reklama a který živí nesčetnou armádu úředníků, je dotován celkovou, běžně těžko představitelnou, částkou 2 436 milionů Eur (zhruba 66 750 milionů Kč), z čehož 85% představuje příspěvek EU a 15% je povinné kofinancování z českého státního rozpočtu.