Ještě máme v živé paměti výroky bývalého ministra školství Marcela Chládka o tom, že je třeba, aby stát podporoval učňovské školství, a že máme příliš mnoho bakalářů, magistrů a inženýrů. „Musíme ukázat rodičům, že učňovské obory nejsou o špinavých montérkách, že to je kvalitní a perspektivní práce, která může zabezpečit celou rodinu,“ řekl Českému rozhlasu začátkem letošního května Marcel Chládek.

Podlehl zřejmě aktuální situaci na trhu práce, který trpí nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků, a že klíčem k prosperitě je vytvořit zde armádu modrých límečků, které zaplní prázdná pracovní místa u výrobních linek velkých domácích i zahraničních firem. Je ovšem jednoznačně empiricky prokázáno, že s rostoucím stupněm vzdělání se zvyšuje nejen pravděpodobnost uplatnění na trhu práce, ale i výše výdělku. Skutečnost, že dnes je například nedostatek zedníků, kominíků či instalatérů, neznamená, že jich bude ve stejné míře zapotřebí i za pět či deset let. Podpora učňovského školství tak potenciálně „vyrábí“ budoucí nezaměstnané.