Kritiku státu a státní správy za neefektivitu, neflexibilitu, zbytečné rozhazování peněz na nepotřebné projekty atd. slyšíme víceméně ze všech stran, nejen ze strany lidí usilujících o svobodnou společnost. Někteří lidé neefektivitu státní správy pravidelně používají při boji proti jakémukoliv státnímu útlaku, regulaci nebo vyhlášce. Mnozí si neuvědomují, že takto položený antistátní argument svého autora jednak vystavuje do nebezpečné argumentační kontradikce a především je ve své podstatě druhořadý.

Zaprvé, jak nebo podle čeho vlastně můžeme efektivitu státní správy nebo státní agentury určit nebo změřit? Zvykem je se obracet na srovnání se soukromým sektorem. Ale, v soukromém sektoru samotném existuje nespočet firem kladoucích různé priority na jejich výsledný výrobek (službu). Pokud si jedna firma klade důraz na kvalitní klientský servis a další na rychlost vyřízení objednávky, tak pro třetí firmu může být nejdůležitější nejnižší cena na trhu. Která z těchto firem je efektivnější? A ještě důležitější otázkou je, z pohledu koho?